Klára Samková: Prodaná nevěsta jako vzor partnerské krizové komunikace

Corona necorona - do kanceláře proudí davy rozvodu chtivých klientů. Poslouchám ty „zásadní důvody k rozvodu“ a říkám si: kdybych je vzala teď nějakým tlustým šanonem po hlavě, aby se vzpamatovali - pomohlo by to??? Asi ne...

Asi tak 99,9 % problémů v manželství je neschopnost komunikace. Lidi se stydí, či se bojí říci svému partnerovi, co by SKUTEČNĚ  chtěli. Někdy to ani neumí. Nebo se bojí, že by „ztratili tvář“. Nechápou, jak si s nimi zacházejí jejich vlastní emoce a oddalují je od řešení, které může být v zásadě - nechci říci jednoduché, ale prostě nikoliv složité... Konec konců, ta emocionální zátěž je tak velká, že někdy z toho mám tendenci začít „bublat“ i já. Pak se ale zklidním. Protože... co jiného než emoce a neschopnost vzájemné komunikace očekávat od národa, jehož národní opera je založena na problému páru, který spolu není schopen komunikovat? Češi jsou národ Jeníčků a Mařenek. Jestliže na Hradě má na státní standartě vlát místo „Pravda vítězí“ daleko přiléhavější národní heslo „Nechci slevu zadarmo“, pak národní hymnou je bezpochyby ta část duetu Jeníčka a Mařenky, ve které se zpívá: „(...) jak tvrdošíjná dívko jsi, že nechceš pravdu zvědět - jak ošemetný muž jsi ty, nechci o tobě vědět!“ Až zase příště  vytáhnete do rodinné války, doporučuji, abyste si v bezpečné vzdálenosti dvou metrů, což je dobrý rozestup i z hlediska dosahu tradiční zbraně manželských a partnerských válek, totiž válečku na nudle, tenhle duet přezpívali. Věřte, že i Prymula vám to odpustí...